Väitös uuden median alalta: VTM Pirkka Åman

2018-01-12 12:00:00 2018-01-12 14:00:00 Europe/Helsinki Väitös uuden median alalta: VTM Pirkka Åman Väitöskirjassa tutkitaan musiikin suosittelujärjestelmiä ja ehdotetaan uusia tapoja musiikin etsimiseen ja löytämiseen. Pääosassa ovat käsitteet konteksti ja serendipiteetti ja niihin liittyvät ihmisen ja tallennetun musiikin vuorovaikutuksen tavat. http://old.media.aalto.fi/fi//midcom-permalink-1e7e65140ea0842e65111e7b6dc05b45c9f91869186 Hämeentie 135 C, 00560, Helsinki

Väitöskirjassa tutkitaan musiikin suosittelujärjestelmiä ja ehdotetaan uusia tapoja musiikin etsimiseen ja löytämiseen. Pääosassa ovat käsitteet konteksti ja serendipiteetti ja niihin liittyvät ihmisen ja tallennetun musiikin vuorovaikutuksen tavat.

12.01.2018 / 12:00 - 14:00
Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, Iso luentosali 822, Hämeentie 135 C, 00560, Helsinki, FI

VTM Pirkka Åman esittää tarkastettavaksi väitöskirjansa Musical Serendipity. Designing for Contextual Music Recommendation and Discovery. perjantaina 12. tammikuuta 2018.

Vastaväittäjä PhD François Pachet, Spotify

Kustos: prof. Lily Díaz-Kommonen

Keskustelu käydään englanniksi.

Lisätietoa väitöksestä

Väitöskirjassa tutkitaan musiikin suosittelujärjestelmiä ja ehdotetaan uusia tapoja musiikin etsimiseen ja löytämiseen. Pääosassa ovat käsitteet konteksti ja serendipiteetti ja niihin liittyvät ihmisen ja tallennetun musiikin vuorovaikutuksen tavat.

Tutkimuksen tuloksena todetaan, että kontekstitiedon (paikka, aika jne.) liittäminen musiikin suositteluun lisää mahdollisuutta löytää uutta, kiinnostavaa musiikkia kaupunkiympäristöstä. Lisäksi tekijä ehdottaa suunnittelijoille erilaisia tapoja joilla kontekstiherkissä sovelluksissa voi parantaa käyttäjäkokemusta

Musiikkia on saatavilla online-palveluista (YouTube, Spotify jne.) ilmaiseksi tai edullisesti kymmeniä miljoonia kappaleita. Mielenkiintoisen ja kuuntelijalle uuden musiikin löytäminen valtavasta tarjonnasta voi siksi olla vaikeaa. Yksi mahdollinen ratkaisu ongelmaan on kontekstitiedon liittäminen musiikin suositteluun.

Kontekstitiedolla tarkoitetaan tässä työssä informaatiota, jolla kuvaillaan musiikin kuuntelijan tilannetta. Paikka, aika, identiteetti ja aktiviteetti ovat konteksti-informaation pääkategoriat, joista voidaan johtaa kaikki kuuntelijan tilannetta kuvailevat kategoriat, kuten sosiaalinen konteksti (esim. onko kuuntelija yksi tai seurassa).

Serendipiteetti tarkoittaa musiikin suosittelujärjestelmissä puhuttaessa kokemusta, jossa kuuntelija löytää hänelle entuudestaan tuntematonta ja henkilökohtaisiin mieltymyksiin sopivaa musiikkia.

Eettisenä taustaolettamuksena, joka on ohjannut tutkimusta ja designtyötä on kulttuurinen monimuotoisuus. Tekijä on pyrkinyt vaalimaan ja edesauttamaan kulttuurista monimuotoisuutta tarjoamalla suositustapoja, joilla voi löytää marginaalisempaa ja rikkaampaa sisältöä kuin esimerkiksi radiokanavista, jotka soittavat musiikkia sovittujen soittolistojen mukaan. Tekijä uskoo, että yksi tapa edistää kulttuurista monimuotoisuutta on tarjota ihmisille sovelluksia, joilla voi muokata kaupunkiympäristöä jättämällä musiikkia käyttäjän valitsemiin paikkoihin muiden löydettäväksi ja edelleen jaettavaksi.

Väitöskirjan tuloksissa ilmenee, että prototyyppien käyttäjät kokivat serendipiteettiä, mutta muutaman kenttätutkimuksen perusteella tuloksia ei voi yleistää kaikkiin kontekstuaalisiin musiikin suosittelutapauksiin. Sen sijaan tekijä esittää suosituksia designtyöhön. Kontekstiherkkiin sovelluksiin – muihinkin kuin musiikkisovelluksiin – voi käyttää mm. seuraavia suunnittelustrategioita:

  • Avoimen merkityksenannon tukeminen yhdistelemällä mediasisältöjä ja kontekstitekijöitä kuten paikkaa tai aikaa.
  • Visuaaliset ja interaktiiviset käyttöliittymän elementit, jotka tekevät näkyväksi järjestelmän suosittelumekanismin logiikan tai kertovat, miksi tiettyä musiikkia suositeltiin.
  • Positiiviset rajoitukset, kuten sisällön saatavilla olemisen rajoittaminen tietyn ajan kestäväksi tai tiettyyn paikkaan.
  • Serendipiteetin tukeminen voi tapahtua monella tavalla. Musiikkia voidaan yhdistellä eri kontekstitiedon lajeihin kuten aktiviteettiin (esim. urheilu, matkailu), sijaintiin, aikaan tai identiteettiin (esim. tutut tai tuntemattomat käyttäjät). Nämä yhdistelmät voivat johtaa positiivisiin, yllättäviin kokemuksiin kaupunkiympäristössä.

Tutkimus auttaa avaamaan uusia suuntia sosiaalisen median alalla, sillä vain vähän tutkimusta on tehty kontekstiherkistä sovelluksista, jotka yhdistelevät musiikkia ja sosiaalisen median ominaisuuksia. Työstä voivat hyötyä myös muiden kontekstiherkkien mobiilisovellusten suunnittelijat (esim. mainostaminen, matkustaminen sekä liikuntaan ja terveyteen liittyvät sovellukset).

Tervetuloa!

Väitöskirja on esillä Aalto-yliopiston Learning Hub Arabiassa, Hämeentie 135 C, 5. krs, huone 570, kahdeksan päivää ennen väitöstilaisuutta.