Projektit ja yritysyhteistyö
Olennainen osa opintoja on harjaantua työskentelemään yhdessä liike-elämän eri toimijoiden kanssa. Opiskelijat toteuttavat yrityksiltä, järjestöiltä ja yhteisöiltä saamia graafisen suunnittelun ja sähköisen median toimeksiantoja joko työryhmissä tai itsenäisesti. Jokaisella projektilla on osaston nimeämä ohjaaja ja kaikkia projekteja koordinoidaan osaston toimesta. Maksullisena palvelutoimintana toteutettavat toimeksiannot perustuvat yhteistyökumppaneiden todellisiin tarpeisiin, mutta opiskelijan opintoihin sisältyvät projektit voivat olla myös ei-kaupallisia, tutkimuksellisia tai taidehankkeita. Ne voivat liittyä johonkin suurempaan kokonaisuuteen ja olla eri osastojen välisiä yhteistyöhankkeita.
Median laitos ottaa vastaan visuaalisen suunnittelun ja uuden median toimeksiantoja kaikilta viestinnän ja muotoilun osa-alueilta. Tyypillisimmät projektit liittyvät yritys- ja tuotegrafiikan, mainonnan, www-sivujen ja sähköisten julkaisujen ja palveluiden suunnitteluun sekä julkaisu- (lehtien ulkoasut ja taitto), juliste- ja pakkaussuunnitteluun. Yhteistyökumppaneitamme ovat muun muassa Helsingin kaupunki, Kela, Liikennevirasto, Unicef, Plan, A. Ahlström, Hartwall, Sanoma Osakeyhtiö, Sinebrychoff, Stora Enso, Matkailun edistämiskeskus, YLE, Nokia, Kuvataideakatemia.
Esimerkkejä projekteista:
Osa projekteista on esitelty vain englanniksi.
Liikennevirasto & TVV lippu- ja maksujärjestelmä Oy: Waltti-matkakortti
Waltti on joukkoliikenteen yhteinen lippu- ja maksujärjestelmä, jonka visuaalinen ilme on graafisen suunnittelun maisteriopiskelijoiden käsialaa. Alun perin Liikennevirastoston kanssa alkaneessa opintoprojektissa opiskelijat tuottivat kuusi erilaista visuaalista konseptia. Voittanut ehdotus erottuu leikkisyydellään, on helposti lähestyttävä ja nousee katukuvasta näkyviin. Visuaalisen kuvankerronnan pääelementteinä ovat logo sekä monikäyttöinen Waltti-kuvio, jota on helppo rakentaa eteenpäin.
Waltti-kortin suunnittelivat graafisen suunnittelun maisteriopiskelijat Daniel Forsman, Jana Nenadic ja Pilvi Meriluoto.
FILI: Frankfurtin kirjamessut 2014
Keväällä 2012 graafisen suunnittelun koulutusohjelma ja muotoilun laitoksen tila- ja kalustesuunnittelun koulutusohjelma tuotti ohjattuna opintoprojektina Fili:lle visuaalisen ilmeen ja messuosaston suunnittelun Frankfurtin vuoden 2014 kirjamessuille.
Katso video Vimeosta (vimeo.com)
Voittajalogon suunnittelivat graafisen suunnittelun koulutusohjelman maisteriopiskelijta Anssi Kokkonen, Tommi Leskinen ja Jinhee Kim. FINNLAND. COOL. -slogan taipui tekstilogoksi, jossa leikitellään aakkosilla niin suomen, ruotsin, englannin kuin saksan kielellä. Logon teksteissä käydään kahden vuoden aikana läpi strategiasta kumpuavia ja muuten innostavia yksittäisiä sanoja a:sta ö:hön.
http://www.finlit.fi/fili/frankfurt2014/
Helsingin kaupunki: Hel.fi-sivujen uudistus
Graafisen suunnittelun maisteriopiskelijat toteuttivat opintoprojektina Helsingin kaupungin verkkosivujen uudistuksen. Projekti sisälsi mm. nykytila-analyysin, käyttöliittymätutkimuksen, konseptin ja visuaalisen identiteetin luomisen. Projektin toisessa vaihessa sivujen uudistusta toteutetaan yhteistyössä Media Labin opiskelijoiden kanssa.
Hel.fi-sivun suunnittelivat Anssi Kokkonen, Irmeli Iivonen ja Tommi Leskinen.
Kuvataideakatemia: Kuvan kevät 2013 & 2014
Kuvan Kevät – Kuvataideakatemian lopputyönäyttely on kuvataiteen maistereiksi valmistuvien lopputyönäyttely. Aalto ARTSin graafisen suunnittelun koulutusohjelman kandi- ja maisteriopiskelijat ovat vuonna 2013 ja 2014 suunnitteleet lopputyönäyttelyn visuaalisen ilmeen konseptin ja siihen liittyviä toteutuksiä, kuten näyttelytilan infografiikkaa, katalogi, www-sivut, markkinointimateriaalia ja ulkomainontaa.
Vuoden 2013 Kuvan Kevään ilmeen suunnittelivat: Sanna Turunen, Rebekka Gröhn, Shani Armon ja Eetu Blomqvist
Vuoden 2014 Kuvan Kevään ilmeen suunnittelivat: Tomi Leppänen ja Vesa Vuorio
Tuli ja Savu
Graafisen suunnittelun koulutusohjelma ja runouslehti Tuli & Savu ovat tehneet yhteistyötä jo kymmenen vuotta. Lehden ulkoasu haastaa printin sovinnaisuuksia ja on joka numerossa erilainen.
Jokaista numeroa taittaa aina kaksi opiskelijaa yhdessä, mutta samojen tekijöiden kädenjälki näkyy vain yhdessä numerossa. Neljästi vuodessa ilmestyvään lehteen valitaan kerta kerralta uudet graafiset suunnittelijat.
Tuli & Savu -lehden tuplanumero 65 & 66 sai hopeaa European Design Awards –kilpailussa. Lehden graafisen suunnittelun ja taiton tekivät opiskelijat Jenni Viitanen ja Ulla Eronen.
Kuva: Marina Ekroos.
Urkuyö ja Aaria: Festivaalin visuaalisen ilmeen uudistus
Graafisen suunnittelun opiskelijat toteuttivat ohjattuna opintoprojektina Urkuyö ja Aarian visuaalisen ilmeen uudistuksen keväällä 2013. Verkkosivujen lisäksi opiskelijat suunnittelivat musiikkifestivaalille markkinointimateriaalia, julisteen, ohjelmakirjasen, esitteen ja erilaisia ilmoituksia.
PACK-AGE: Tillander, Fazer ja Pyroll
Pakkausmuotoilu PACK-AGE-kurssilla suunnitellaan pakkauksia yhteistyössä yritysten kanssa.
Keväällä 2013 kurssin teemana oli vihreämpi luksus, jossa vastuullinen ja ympäristötietoinen suunnittelu kulkee käsi kädessä korkean laadun ja elämyksellisen estetiikan kanssa. Innovatiivinen pakkausmuotoilukurssi, monitieteinen PACK-AGE, järjestettiin nyt toista kertaa.
Oppilaat työskentelivät tiimeinä Fazerin, Pyrollin ja Tillanderin toimeksiannoista, ja tekivät uusia pakkausratkaisuja suklaalle, koruille ja sushille.
Magazine Design: RAY, Otavamedia, Keksi ja Ydin
Magazine Design on poikkitieteellinen ja interaktiivinen opintokokonaisuus, jossa opiskelijat mm. oppivat analysoimaan aikakauslehtikonsepteja ja sekä luovat ryhmissä uuden aikakauslehden.
Keväällä 2013 opiskelijat mm. uudistivat RAY:n Tukipotti-lehden, suunnittelivat Kaksplus-lehdelle verkkosivujen uudistuksen sekä konseptoivat Keksi agentuurille uudenlaisen kuvien julkaisualustan.
Opiskelijat Iina Lievonen, Simo Ortamo, Martina Babišová ja Luyi Ma suunnittelivat Ydin-julkaisulle printtilehden uusiksi ja samalla toteuttivat lehden ensimmäisen tablet-numeron. Projekti sisälsi mm. tutkimuksen, konseptisuunnittelun, visuaalisen identiteetin uudistuksen sekä kuva- ja logo-suunnittelun. Tekninen ratkaisu perustui ajatukseen, että molemmissa versioissa on sama taitto ja koko.
RAIKU (entinen Tukipotti-lehti)
KELA: Äitiyspakkauksen uudistus
Kela järjesti syksyllä 2011 äitiyspakkauslaatikon ulkoasulle suunnittelukilpailun, jonka voitti Johanna Öst Häggblom työllään Sukupuu.
Kela järjesti suunnittelukilpailun, jossa Aalto-yliopiston taideteollisen korkeakoulun (TAIK) opiskelijat loivat äitiyspakkauslaatikolle uuden visuaalisen ilmeen. Suunnittelukilpailu on osa World Design Cpital Helsinki -vuotta.
Suunnittelukilpailuun osallistui 30 työtä, joista 6-henkinen tuomaristo palkitsi voittajaksi Johanna Öst Häggblomin suunnitelman nimeltä Sukupuu. Öst Häggblom opiskelee taideteollisen muotoilun maisteriohjelmassa. Laatikon kuvituksessa on nimensä mukaisesti sukupuu, johon perhe voi kirjoittaa vauvan ja hänen läheisteisensä nimet. Suunnitelma antaa mahdollisuuden personoida laatikko syntyvälle vauvalle. Tuomariston mielestä ideassa tulee hienosti esille ajatus, että vauva syntyy osaksi sukuaan.
Lisätietoja äitiyspakkauksesta ja kilpailutöistä
KELA: Eläköön hyvä alku!
Helsingin kaupungintalon Virka Galleriassa kesällä 2012 pidetty näyttelyn kertoi äitiyspakkauksen tarinan 1930-luvulta nykypäivään. Eläköön hyvä alku! –näyttelyn toteuttivat Kela ja Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun opiskelijat. Näyttely oli osa World Design Capital 2012 -vuoden ohjelmistoa.
Lisätietoa (arts.aalto.fi)
Blue1: Lentokoneen ulkoasu
Mitä tapahtuu, kun graafisen suunnittelun opiskelijat suunnittelevat lentokoneelle ulkoasun? Jotain ennennäkemätöntä. Lentoyhtiö Blue1 halusi Boeing 717-koneilleen rohkean ja raikkaan ilmeen. Sellainen syntyi yhteistyössä Aalto-yliopiston Taideteollisen korkeakoulun graafisen suunnittelun koulutusohjelman kanssa.
Viidestä erilaisesta opiskelijoiden työstämistä ehdotuksista valitsi Blue1 voittajiksi Annukka Saikkosen ja belgialaisen vaihto-opiskelijan Magali Abrahamin Flowing –suunnitelman.
Itella: Postimerkkikeskus
Vuonna 2011 Kaj Franckin syntymästä tulee kuluneeksi 100 vuotta. Tämän johdosta Itella Oyj, Postimerkkikeskus ja Aalto TAIK järjestivät kilpailun Taideteollisen korkeakoulun opiskelijoille. Juhlavuoden postimerkki- kilpailun suunnittelussa ja toteutuksessa oli mukana asiantuntijaroolissa Kaj Franck juhlavuositoimikunta / Design Forum Finland. Sanna Taskisen suunnittelema postimerkki julkaistiin keväällä 2011.
Yhteisvastuu-kampanja 2009
Perinteikäs Yhteisvastuukeräys haastaa tekijät, tukijat ja seurakuntalaiset joka vuosi kun tartutaan kotimaiseen sekä ulkomaiseen avustuskohteeseen eri teeman kautta. Vuonna 2009 oli vuorossa maahanmuuttajien työllistäminen Suomessa ja Bangladeshissa köyhimpien tukeminen.
Graafisen suunnittelun maisteriopiskelijat suunnittelivat ja toteuttivat valtakunnallisen kampanjan jonka tarkoituksena oli kerätä varoja mutta myös vaikuttaa suomalaisten ennakkoluuloihin.
Medialaboratorion projektit
on esitelty Labran omalla verkkosivustolla.(medialab.aalto.fi)