Tunteiden ymmärtämistä digitaalisessa vuorovaikutuksessa tutkivalle projektille Tekes-rahoitus

27.06.2017

Projektissa tutkitaan esimerkiksi sensoriteknologian ja konenäön hyödyntämistä.

Kuva: Eva Durall

Innovaatiorahoituskeskus Tekes on myöntänyt 250 000 euron rahoituksen “Quantifying Human Experience for Increased Intelligence Within Work Teams and in the Customer Interface” -projektille. Hanke on Aalto-yliopiston, Helsingin yliopiston ja Oulun yliopiston yhteinen ja mukana on myös 10 yritystä: Reaktor, Affecto, Elisa, Wunderkraut, IF, Mehiläinen, Fondia, Fira, Avaus ja Wörks.

Projektin johtaja, professori Teemu Leinonen Aalto-yliopiston Median laitokselta kertoo: “Digitalisaatio tarjoaa ennennäkemättömän laajoja mahdollisuuksia yhteistyöhön. Vuorovaikutusteknologiat eivät kuitenkaan vielä vastaa riittävän hyvin ihmisten tarpeisiin. Väärinymmärrykset ovat tavallisia ja jaetun ongelmanratkaisun tehokkuus heikkenee. Kommunikaatiotyökalujen suurimmat puutteet liittyvät tekijöihin, jotka määrittävät hyvää ihmistenvälistä vuorovaikutusta: jaettua kontekstia, synkronoitumista, ja ennen kaikkea tunnetiedon laadukasta välittymistä.”

“Quantifying Human Experience for Increased Intelligence Within Work Teams and in the Customer Interface” -projektin tavoitteena on luoda uutta tietoa, joka avaa mahdollisuuksia parantaa digitaalista ja kasvokkain tapahtuvaa vuorovaikutusta. Projektissa tutkitaan myös tunnetiedon käyttämistä palvelujen, applikaatioiden ja sisältöjen suunnittelussa sekä testaamisessa.

Projekti hyödyntää monitieteistä tutkimusta, jossa yhdistyvät kognitiivinen, affektiivinen ja sosiaalinen neurotiede, biosignaalien analysointi, konenäköteknologia ja algoritmit, datafuusio, kompleksisten verkostojen tutkimus sekä käyttäjäkeskeiset design-menetelmät.

Lisätietoja: Teemu Leinonen, teemu.leinonen@aalto.fi

feeler_test_w700.jpg

Kuva: Eva Durall