Osallistava muotoilu uudistaa suomalaista koulumaisemaa
Aaltolaisten osaamista on mukana kymmenessä HundrED-hankkeeseen hyväksytyssä opetusinnovaatiossa.
Suomi on pitkään ollut koulutuksen mallimaa, mutta miten taata, että se pysyy sellaisena myös jatkossa, vauhdilla muuttuvassa maailmassa?
Tähän haasteeseen on haettu ideoita Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ohjelmaan kuuluvassa HundrED-hankkeessa. Sen tavoitteena on muun muassa löytää sata hienoa opetusinnovaatiota ja toteuttaa ne suomalaisissa kouluissa ensi lukuvuoden aikana.
Huhtikuussa mukaan valitusta sadasta innovaatiosta kymmenen pohjautuu Aalto-yliopiston tutkijoiden vetämässä Uusi Oppimaisema -hankkeessa saatuihin osallistavan muotoilun työtapoihin ja ideoihin.
– Työpajoissa on koko koulun opetushenkilöstö perehdytetty ammattidesignereiden työtapoihin, joilla he ovat heti päässeet kehittämään kouluaan ja sen toimintakulttuuria. Palaute työpajoista on poikkeuksetta ollut ylistävää. On hienoa nähdä, että hyväksi havaitsemamme, Euroopassakin tuhansissa koululuokissa testattu kehittämismenetelmä, on nostanut HundrEDiin monia uusia ideoita, iloitsee tutkija Tarmo Toikkanen.
Uuteen Oppimaisemaan pohjautuvat HundreEDiin hyväksytyt ideat ovat Erilaiset oppimisympäristöt, Ajattelun ja oppimisen taidot, Uudenlaisen toimintakulttuurin rakentaminen, Arvioinnin kehittäminen digitaalisten työkalujen avulla, Luovan toimintakulttuurin valmennuskokonaisuus, Seikkailupedagogia, Erilaista matematiikkaa, Vieraiden kielten opettaminen digitaalisessa maailmassa sekä Opettajien tekemä ja jakama oppimateriaali.
– Suomalaisen koulun tulevaisuus on selkeä. Se on avoin ja kunkin koulun tarpeita palveleva osallistavan muotoilun työskentely, jossa opettajat, oppilaat, vanhemmat ja muut sidosryhmät yhdessä uudistavat koulua, yksi pala kerrallaan, Toikkanen kiteyttää.
Lisätietoja:
Tutkija Tarmo Toikkanen
Aalto-yliopiston median laitos, oppimisympäristöjen tutkimusryhmä
p. 050 60 384
tarmo.toikkanen@aalto.fit