Väitös graafisen suunnittelun alalta, TaM Riitta Tammi

2016-02-04 12:00:15 2016-02-04 15:00:56 Europe/Helsinki Väitös graafisen suunnittelun alalta, TaM Riitta Tammi Miten medioihin sitoudutaan pirstaloituneessa mediamaailmassa? Monimenetelmällinen näkökulma mediasuhteen tutkimiseen. http://old.media.aalto.fi/fi//midcom-permalink-1e5bb915c0753e2bb9111e59ec343a7511e600d600d Hämeentie 135 C, 00560, Helsinki

Miten medioihin sitoudutaan pirstaloituneessa mediamaailmassa? Monimenetelmällinen näkökulma mediasuhteen tutkimiseen.

04.02.2016 / 12:00 - 15:00
Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, Mediakeskus Lume, Sampo-sali, Hämeentie 135 C, 00560, Helsinki, Arabia, FI

TaM Riitta Tammi esittää tarkastettavaksi väitöskirjansa Engaging with Media in the Fragmented Media Environment. Using multiple methods to discover elements of media engagement torstaina 4.2.2016  Mediakeskus Lumen Sampo-salissa.

Vastaväittäjä: Pille Pruulmann-Vengerfeldt, Associate Professor, Tarton yliopisto.
Kustos: Prof. Merja Salo, Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, median laitos.

Tilaisuuden kieli on englanti.


TIIVISTELMÄ

Tutkimuksessa selvitetään mediakäytön fragmentoitumista ja medioihin sitoumisen syitä. Mediamaiseman pirstaloituessa ja sisältöjen lisääntyessä nousee tarve selvittää entistä tarkemmin tärkeimpinä pidettyjen nimikkeiden merkitystä ja käytön kietoutumista jokapäiväisiin käytäntöihin. Aiemmissa tutkimuksissa ihmisten mediavalikoimia on tutkittu rajaamalla medioiden määrää tai keskittymällä vain tietyn genren, kuten uutisten, käyttöön. Tämän tutkimuksen uutuusarvo on mediakäytön fragmentoitumisen ja sitoutumiseen vaikuttavien kokemusten ja käytäntöjen tutkiminen lukijoiden ja käyttäjien näkökulmasta. Iteratiivissa tutkimusprosessissa on selvitetty viiden eri osallistujaryhmän medioiden käyttöä neljän menetelmän avulla: mediapäiväkirjat, mediamaisemahaastattelut, etnografiset vierailut ja ääneen lukemisen haastattelut.
 

Mediakäytön pirstaloitumista selvitettiin henkilökohtaisista mediamaisemista, joihin kartoitetaan kaikki seuratut medianimikkeet. Fragmentoituminen ilmeni yhtäältä nimikkeiden suurena määränä ja toisaalta yksilöllisten nimikkeiden määränä, viitaten mediavalintojen individualisoitumiseen.


Tulokset osoittavat että mediakäytön fragmentoituminen ja medioihin sitoutuminen ovat kytköksissä toisiinsa ja niitä on perusteltua lähestyä median käyttäjien kokemusten ja käytäntöjen näkökulmasta. Ensiksi, vaikka ihmiset kohtaavat useita kymmeniä medianimikkeitä viikoittain, tärkeille nimikkeille varataan aikaa ja niihin keskitytään. Toiseksi, henkilökohtaiset mediamaisemat muuttuvat säännöllisesti elämänvaiheiden ja kiinnostusten kohteiden muuttuessa, vaikkakin mediarutiinit ovat vahvoja. Kolmanneksi, muuttuvat mediakäytännöt mahdollistavat entistä useammin kohtaamisia uusien mediasisältöjen ja -nimikkeiden kanssa, jolloin henkilökohtaisten mediamaisemien täydentäminen – tai vähemmän tärkeiden nimikkeiden korvaaminen – on helppoa.

TERVETULOA!