30.09.2014
World Design Capital Helsinki 2012 -hanke palkitaan lokakuussa alueellisen markkinoinnin kansainvälisessä Place Marketing Award 2014 -kilpailussa.
Designpääkaupunkivuosi voitti sarjan New strategies for Events and Congresses, and Territorial Marketing.
Nyt toisen kerran myönnettävä palkinto nostaa esiin onnistuneita kansainvälisiä esimerkkejä paikan markkinoinnista. Palkintolautakunta huomioi erityisesti designpääkaupungin laajan kansainvälisen medianäkyvyyden sekä innovatiivisen toimintamallin, joka yhdisti yksityisiä ja julkisia tahoja.
- World Design Capital Helsinki 2012 toteutettiin poikkeuksellisen onnistuneesti. Se nosti Helsingin ja pääkaupunkiseudun esille kiinnostavana muotoilukaupunkina. Yli 8000 kansainvälistä mediaosumaa ja 2,5 miljoonaa käyntiä designpääkaupunkivuoden tapahtumissa olivat erinomaisia tuloksia, kertoo palkintolautakunnan koordinaattori David Aboulkheir.
Palkintolautakunta tuo esiin Helsingin designpääkaupunkivuoden vahvan strategian, jossa muotoilutapahtumien lisäksi design tuotiin pitkäjänteisesti osaksi kaupungin kehittämistä. Tästä esimerkkinä mainitaan designpääkaupunkivuoden jatkohanke Toimiva kaupunki, joka edistää muotoilun käyttöä kaupunkien kehittämisessä. Lisäksi palkintoperusteissa kiitetään muotoilun roolia paikallisen identiteetin vahvistajana.
WDC Helsinki 2012 -hankkeen johtajana toiminut Pekka Timonen vastaanottaa Place Marketing Award 2014 -palkinnon 16.10. Aix-en-Provencessa Ranskassa Place Marketing Forumissa.
Aalto-yliopisto oli yksi Helsingin designpääkaupunkivuoden suurimmista sisällöntuottajista.
Lähde: Toimivan kaupungin verkkosivut